Bijzondere Highlights

12 augustus 2022 - Perth, Verenigd Koninkrijk

Vandaag is het onze laatste dag in Schotland, morgen rijden we nog voor een paar dagen naar Wales. Omdat het gisteren een intensieve en lange dag was (vooral een lange autorit), hebben we vanmorgen lekker langzaam opgestart. Eind van de ochtend pas op pad gegaan.

We willen vandaag een paar bijzondere highlights  bezoeken. Verder kijken we wel waar we terecht komen, niets moet en niksen mag.

IMG-20220812-WA0005

In Engeland heb je de beroemdste steencirkel 'Stonehenge', maar hier in Schotland heb je deze steencirkels,met enorme rechtopstaande stenen, ook op  verschillende plaatsen staan.  Ron heeft er een in de buurt gespot, de Croft Moraig Stone Circle. Deze ligt heel onopvallend in een weiland. Zo onopvallend dat we er eerst voorbij rijden. Het zijn vaak mysterieuze plekken, stenen die er al eeuwen staan en het blijft een raadsel waarvoor deze ooit precies gebruikt zijn. Maar wel altijd leuk om er even langs te gaan en een foto te schieten. Stonehenge blijft voor mij toch wel de meest fascinerende steencirkel die ik heb mogen zien.

IMG_20220812_131013455_HDRIMG-20220812-WA0004

Vervolgens rijden we door naar Fortingall, waar op een kerkhof een taxusboom moet staan waarvan geschat wordt dat hij ca. 3.500 jaar oud  is, en misschien wel ouder. Ik heb wat met bomen, dus daar moet ik heen.  De boom is niet meer helemaal intact, er staat nog maar een deel van de boom het grootste deel van het binnen kernhout is verrot. Qua schoonheid heeft deze oude boom dus flink ingeleverd, maar blijft fascinerend. Op de foto kan je de boom niet goed zien, er staat een muurtje omheen ter bescherming (met op het muurtje de naam 'Yew') Wel kan je zien hoe groot, qua omvang, de boom ooit is geweest. Dit is aangegeven met paaltjes in de grond. Deze boom heeft vast  veel meegemaakt. Een boom met een bijzonder verhaal en daardoor ook heel mooi.

IMG_20220812_150020063_HDRIMG-20220812-WA0009

Tenslotte rijden we naar het gebied 'the pass of Killiecrankie' waar we nog een laatste korte wandeling maken. In deze pass werden ook Schotse veldslagen uitgevochten. Nu kan je daar naar beneden lopen naar de rivierbedding en er wandelingen maken door het bosrijke gebied. Die serene rust van nu versus de gewelddadige Schotse veldslagen maakt deze plek ook weer heel bijzonder.

IMG_20220812_171739554_HDRIMG-20220812-WA0008~2 IMG_20220812_165915348_HDRIMG_20220812_165555530IMG_20220812_165529414_BURST001

Morgen rijden we naar Wales. Ben benieuwd of we daar net zo verrast worden als in het mooie Schotland.