Op de fiets naar Mont Saint Michel

2 augustus 2022 - Saint-James, Frankrijk

Bij onze gite kunnen we gratis gebruik maken van mountainbikes. Als echte Hollanders kunnen we deze gratis verwennerij natuurlijk niet voorbij laten gaan. Bijkomend voordeel is dat Mont Saint Michel op fietsafstand ligt (ca 22 km).  En een bezoek stond vandaag op de planning.

Het is vandaag mooi weer en het wordt warm. Rond 11 uur zijn de bandjes opgepompt en  zitten wij op de fiets. Bij de eerste kilometer voel ik al 'dit zadel gaat mij niet gelukkig maken' 🥴.  De heenweg gaat goed, het is nog niet te warm, wel veel klimmetjes maar met wat tips van Ron over het schakelen van de versnellingen gaat dit best goed. We fietsen lekker door het Franse platteland. Op een gegeven moment  zien we Mont Saint Michel steeds dichterbij komen.

IMG_20220802_122746992IMG_20220802_150646326

We kunnen met de fiets zelfs helemaal tot de stadsmuren rijden. Vol verwachting gaan we de door de poort. Maar daar krijgen we een enorme desillusie te verwerken. Het is er zo druk, er zijn zoveel 'vreettentjes' en souvenirshops dat je de schoonheid van de burcht totaal niet meer ziet.

IMG_20220802_135709540_HDR

We proberen nog een rustiger gebied te zoeken, maar dat is niet te doen. Voor het te bezichtigen klooster staat ook een enorme rij mensen. We besluiten de burcht uit te gaan. Vervolgens hebben we rond de burcht gelopen en daar onze foto's genomen. Hier zagen we ook de 'wadlopers' die in groepen naar de Mont door het water lopen.

De Mont Saint Michel is  mooi en bijzonder om naar toe te gaan, maar door de massa mensen zie je de burcht niet meer en dat is jammer. Er wordt ook wel geadviseerd om laat op de dag te komen en dat begrijp ik helemaal, maar ook dan verdwijnen de vele shops en restaurants niet, dus blijft het voor mij een desillusie. De buitenkant blijft in ieder geval het bewonderen waard en de combinatie met de fietstocht ernaar toe maakte het een mooie dag.

IMG_20220802_125649358IMG-20220802-WA0012IMG_20220802_143801142_HDR

De terugtocht op de fiets ervaarde ik wel veel zwaarder, het was een stuk warmer en m'n pijnlijke zitvlak werkte ook niet mee. Op wilskracht, de mentale support van Ron en een korte break voor ijs en koele frisdrank, heb ik het toch gered en had ik het niet willen missen 😎💪 Mont Saint Michel staat in mijn lijst van mooie vakantieherinneringen genoteerd.

IMG_20220802_140812312_HDR