Bodzjomi of Borjomi?

5 augustus 2019 - Borjomi, Georgië

Hier gebruiken ze beide namen voor dezelfde plaats, dus doe ik dat ook maar. Bodzjomi ligt aan een groot 'national park' in het kleine Kaukasusgebergte. Het is een leuke plaats waar je echt een scheiding ziet tussen het deel waar de toeristen verblijven en waar de lokale bevolking elkaar ontmoet. Wij zitten in een appartement precies op de grens hiervan. We doen onze boodschappen in het authentieke deel, waar ook de markt is. Dit levert leuke foto's op. Vandaag zijn we wel weer toe aan een actief dagje. Op de site van het national park Bodzjomi zagen we al een aantal hikingtrails. Of deze ook te doen zijn met m'n gipsarmpje gaan we informeren bij het infocentrum van het park. De meeste trails blijken toch wel erg steil en dus niet te doen voor mij. We doen een korte trail, deze is te doen (af en toe toch nog wel hulp nodig) alleen raken we van de route. We komen uiteindelijk weer uit in Bodzjomi maar wel op het erf van bewoners in een oud en armoedig deel van Borjomi. Op de route terug naar het appartement zie je aan de huizen dat er toch nog heel wat achterstand is t.o.v. westeuropese begrippen. Ook de hoge flats (zie foto) zien er erg vervallen uit. Er is hier nog heel wat welvaart op te bouwen. 's Middags gaan we naar het centrum en het meer toeristische deel van Bodzjomi. De toeristen die daar in de grote luxe hotels zitten zijn vnl. Arabieren (vrouwen bijna allemaal in nikaab) en Russen. Daarnaast komen we geregeld toch ook wel Nederlanders tegen. Naast de souvenirshops bezoeken we het Central Park. Dit park is eigenlijk om een mineraalwaterbron gebouwd.  Het  park stelt niet veel voor, maar we gaan natuurlijk wel het mineraalwater proeven uit de bron.  Op het informatiebord staat welke mineralen er in het water zitten en voor welke kwalen en ziektes dit water zeer heilzaam is (zie foto). Vol verwachting nemen wij een slok van dit wonderwater. Maar net als het hele park stelt dit water ook teleur. Het proeft lauw, zoutig en ijzerachtig, kortom gewoon vies! We nemen maar geen extra fles mee 😜. Als we later nog googlen naar het mineraalwater, zien we tot onze verbazing dat je het water online kunt bestellen. Er zullen dus toch mensen zijn die er baat bij hebben.  Vandaag is uiteindelijk,  in tegenstelling tot onze plannen, meer een slenter- dan een actief hiking dagje geworden. Maar dat is op z'n tijd ook leuk en hoort zeker ook bij deze vakantie.