Busje komt zo!

7 augustus 2019 - Borjomi, Georgië

Als het mogelijk is proberen we in elk vakantieland het openbaar vervoer een keer uit. Vandaag nemen we de bus vanuit Borjomi naar Akhaltsikhe (is ook de stad waar ik het ziekenhuis heb bezocht). De bussen hier zijn geen 'Connexion' bussen maar bestelbussen met ca  17 zitplaatsen en nog wat staanplaatsen (want vol is niet snel vol hier). De busjes kan je altijd aanhouden en je kan de chauffeur ook overal laten stoppen (dit systeem kennen we ook van  Turkije en Indonesië) en de ritprijs is heel laag (deze busrit, duur ca 45 min, kost omgerekend ca euro 1,50) . In Akhaltsikhe gaan we het Rabati kasteel bekijken. Maar eerst op zoek naar de bus. Bij het busstation zetten we onze vragende en hulpeloze blik op en binnen een paar minuten worden we al aangesproken. We hebben mazzel want het busje naar Akhaltsikhe rijdt net langs, we moeten nog ff een sprintje trekken om mee te kunnen. Je denkt dan relaxed te kunnen genieten van de reis, maar de chauffeur rijdt als een gek, haalt elke auto in op de meest onoverzichtelijke plaatsen 😲. Ik ben blij dat we er zijn.  Op het complex van het fort/kasteel Rabati in Akhaltsikhe vind je verschillende bouwstijlen en gebouwen. De moskee, synagoge en een kerk, ze zijn er allemaal te vinden. Kasteel Rabati wordt dan ook wel een symbool van tolerantie genoemd.  Op het fort zijn ook mooi aangelegde tuinen te vinden en de horeca is er anno 2019 ook vertegenwoordigd 😃. Veel gebouwen zijn gerestaureerd, dit is helaas niet altijd even mooi gebeurd. Nu loop je een keer niet op de resten van een gebouw,  hebben ze onvoldoende aandacht besteed aan de restauratie.  Al met al, een mooi gebouwencomplex maar het wint geen prijs voor authenciteit. De terugreis met de bus verloopt gelukkig een stuk rustiger, de chauffeur rijdt hard maar gelukkig  wel veiliger. Met deze  Georgische OV ervaring besef ik me dat het  OV in Nederland zo slecht nog niet is. Vandaag is onze laatste dag in Borjomi. Morgen vertrekken we naar Gudauri in het noorden, in het Kaukasusgebergte, We hopen dan de nodige berglucht  te gaan opsnuiven.