Naar hogere sferen 'verkeren'

8 augustus 2019 - Gudauri, Georgië

Met andere woorden we verplaatsen ons vandaag naar het hoge noorden van Georgië. We gaan op weg naar Gudauri.  Dit is een wintersportplaats en ligt vlak bij Stepantsminda (tot 2007 bekend als Kazbegi) vlakbij de Russische grens. Vanuit deze omgeving zijn er mooie wandelroutes te lopen, o.a. naar het 'Gergeti kerkje' dat boven op een berg is gebouwd. Deze wandeling staat in ieder geval op de planning. Zonder gips ziet het leven er weer een stuk avontuurlijker uit 😊. Maar nu dus eerst maar op weg. De reis verloopt spoedig, de routeplanner geeft een weg binnendoor aan, maar wij zijn eigenwijs en pakken een nieuw stuk snelweg. Er wordt zoveel aan de weg gewerkt dat het niet meer bij te houden valt voor de gps-systemen. Uiteindelijk komen we uit op de bekende Military Highway richting het noorden. Dit is de belangrijkste weg door de Kaukasus van Georgië naar Rusland (lengte 208 km, hoogste punt 2379 mtr.) Deze weg staat bekend om z'n mooie uitzichten. Hoe verder we de weg richting noorden rijden hoe mooier (en hoger) het wordt. Aan de Military Highway ligt het Ananuri kerkje (het barst hier van de oude kerkjes, kloosters en kastelen) en dit ligt natuurlijk weer op een hele fotogenieke locatie, dat je wel moet stoppen. Hier schieten we weer heel wat foto's. Onderweg komen we ook geregeld grote kolonnes vrachtauto's tegen die aan de kant stilstaan. Nieuwsgierig als we zijn googlen we later natuurlijk weer ff waarom ze daar staan. Wat blijkt? Er mogen maar ca. 50 vrachtwagens per dag de grens over naar Rusland. Sommige auto's staan daar een aantal dagen voor ze de grens over mogen. Er stonden wel een paar honderd vrachtwagens. Je geduld wordt dan wel echt op de proef gesteld.  Wij kunnen gelukkig gewoon blijven doorrijden. Om ca 15.30 uur rijden we Gudauri binnen. We hebben een appartement via Airbnb gehuurd en de route naar het appartement van hen ontvangen. Als we bij het gebouw arriveren meldt de dame bij de receptie dat ons appartement zich hier niet bevindt. Hoezo? We worden hier naar toe geleid? Airbnb blijkt een verkeerde route te hebben opgenomen 😱. Het adres dat erbij staat, bestaat ook niet. Dit gaat lekker 🤔. We zoeken op de app maps.me naar waar het appartement  wel kan zijn, wat best lastig blijkt. Na heel wat zoeken en  heen en weer rijden lukt het ons uiteindelijk het appartement te vinden. Om ca. 1730 uur zetten we onze koffers binnen in ons onderkomen voor de komende 3 dagen. Letterlijk zitten we nu op hoogte. Morgen komen we vast ook zelf in hogere sferen van de schitterende omgeving, waar we nu al glimpen van hebben opgevangen.