Hiking to church

9 augustus 2019 - Gudauri, Georgië

Gisteren bij aankomst al gezien dat we in een mooie omgeving van Georgië zitten. Bergen met en zonder begroeiing en daardoor veel verschillende kleuren. Met de zon erbij wordt het helemaal een geweldig plaatje. We hebben mazzel want het weer voor de komende dagen is goed, 🌤️ en rond de 20-22 graden. Goed wandelweer, want daarvoor  komen we hier. Vandaag staat er een 'hiking to church'  (Gergeti church) op het programma. Eigenlijk is het qua afstand (5 km) een wandeling te noemen als je alleen het kerkje bezoekt Daarentegen ligt het wel hoog, op 2200 mtr, waarvoor 500 mtr hoogteverschil overbrugd moet worden. Wij starten al in Stepantsminda en maken een eigen hiking trail . Er zijn verschillende paden om de kerk te bereiken. Heen lopen we door de vallei langs het water (soms geen pad te zien) en stijgen we geleidelijk. We komen uit boven waar we een mooi uitzicht hebben op de Gergeti kerk. Dit is echt een unieke plek voor een kerk, op de top (de hemel wordt aangeraakt) en omringd door een robuust berglandschap. Heiliger kunnen we het niet maken, toch?  Bij de kerk waait het behoorlijk en om de kerk heen, maar het uitzicht is weer schitterend. Het interieur van de kerk komt overeen met de voorgaande kerken die we in Georgië gezien hebben. Ook hier wordt er weer door de 'kuisheidspolitie' gewezen op de sjaals en omslagdoeken als je de kerk wil bezoeken en je te bloot gekleed bent. Vanaf deze locatie kan je ook een hiking doen naar de Gergeti gletsjer, dat is 20 km heen en terug. Iets te veel voor vandaag. We zien wel toeristen die terugkomen van deze tocht en blij zijn dat ze het hebben gered, er moet wel ff een hoogteverschil van 1500 mtr worden overbrugd. Als Nederlanders moeten we wel wennen aan het klimmen en dalen. Onze spieren zijn daar geen fan van, of zou de leeftijd mee gaan spelen 🤔😉. Het pad naar beneden is erg steil en lastig te begaan en omdat ik nog wat angstig ben (gezien m'n elleboog geschiedenis) ben ik blij dat we zonder blessures beneden komen. De afdaling was zeker hiken!  Op de weg naar Gudauri stoppen we om te kijken naar de durfals die gaan paragliden. Toeristen kunnen mee met een tandemgliding. Wij laten ons niet overhalen voor een vlucht maar genieten wel van de indrukwekkende beelden die aan ons voorbij vliegen . Wij houden het vandaag bij de 'hiking to church', dat is voor ons al hoog genoeg. En de beelden hierbij zijn voor ons net zo indrukwekkend.