De verlaten Truso vallei

10 augustus 2019 - Gudauri, Georgië

De plaats waar we nu zitten, Gudauri, is op zich geen bruisende plaats. In een wintersportplaats in de zomer wordt gebouwd, onderhoud uitgevoerd en de horeca rust uit. De restaurants sluiten al vroeg, dus daar moet je wel rekening mee houden. De omgeving van Gudauri geeft wel aanleiding om deze aan te doen als je in Georgië bent. Voor vandaag hebben we weer een 'pareltje' gevonden op wandelgebied. Tenminste als we de internetforums moeten geloven. Hierop wordt lovend gesproken over de wandeling door de Truso vallei. Ook dit vindt je weer nooit zonder de informatie op internet. Het staat nl. nergens aangegeven. De wandeling duurt 6 uur (heen en terug) en dan loop je tot de ruines van een fort in het dorp  Zagora. Dit ligt tegen de grens van Zuid-Ossetie. Wij lopen niet helemaal tot het eind omdat we onze 'gewone' personenauto  niet heel ver richting het startpunt van de wandeling kunnen rijden (weg zit vol kuilen). Vandaar dat we ook een stuk ervoor hebben gelopen, dat ook heel mooi is. De Truso vallei ligt in het Kazbegi-gebied en is een zo goed als  verlaten vallei. Er is een goed begaanbaar pad waar ook auto's kunnen komen. Die kwamen, wat mij betreft, een beetje teveel langs. Elke keer als er een langskwam moesten wij, als lensendragers, onze  hoofden wegdraaien voor het stof. Dat houdt best op bij zo'n wandeling 😖. Ik snap de mensen in de auto ook niet, want de wandeling was prachtig. Ga toch lopen, denk ik dan! Tijdens de wandeling is zoveel mooie en verschillende natuur te bewonderen. Elke keer als het pad weer een wending nam zagen we weer een ander schitterend vergezicht. Uiteindelijk zijn we tot de mineraalwaterbronnen gekomen. Door de mineralen ontstaan er heel aparte kleuren in het landschap, heel bijzonder om te zien. Het was moeilijk om een keuze te maken om op een punt terug te gaan. Het had een  soort FOMO effect (Fear Of Missing Out), je wilt weten wat er nog komt. Lastig, maar ook mooi dat we toch ca 20 km  hebben genoten van een schitterende wandeling in de Truso vallei. Echt een aanrader! Morgen vertrekken we richting de regio Kakheti, het wijngebied van Georgië. Er zijn minder leuke gebieden om je vakantie af te sluiten, niet dan?

1. Elaine:
    28 augustus 2019
    Mooie fotos ! Lijkt bijna alsaf jullie alleen in Georgië op vakantie waren, heel landelijk en weinig mensen. Heel jammer van je arm maar verder een fijne vakantie.