Meet and greet doctor Andguladze

3 augustus 2019 - Nakalakevi, Georgië

Een bezoek aan de dokter probeer je op vakantie altijd te vermijden, maar is er dit keer helaas wel van gekomen 😔. Ik had nog steeds veel pijn en kon bijna niets met m'n arm doen. Bij de receptie van het hotel geven ze ons het adres van een goede kliniek. Het is ruim een uur rijden vanaf het hotel. Het wordt vandaag i.p.v. een dag hiking het ervaren van de gezondheidszorg in Georgië. Niet echt wat je associeert met vakantie. Het is wat zoeken en vragen voordat we de kliniek hebben gevonden. Het is voor ons alleen herkenbaar door het rode bord 'Emergency'. Binnen zijn we gelijk aan de beurt. Alles binnen ziet er wat gedateerd uit (vergelijkbaar met de jaren 60 bij ons) maar het personeel is zeer vriendelijk. Dokter Petre Andguladze maakt twee foto's. Hij stuurt deze ook nog ter beoordeling door naar een dokter in een andere kliniek. Beide artsen oordelen dat het geen breuk is. Na een verder onderzoek van m'n arm blijkt dat m'n elleboog ontwricht/uit de kom is. Hierdoor kan ik mijn arm niet meer strekken. Ik moet op een behandeltafel liggen en met een paar keer strekken brengt hij mijn elleboog weer in de juiste positie. Dat is even erg pijnlijk maar ik voel gelijk ook dat m'n arm beter aanvoelt, en ik bijna geen pijn meer heb. Helaas moet er wel nog een gipsspalk om m'n elleboog om alles te stabiliseren.  Ik ben opgelucht maar baal ook wel dat ik tot aan het eind van de vakantie in het gips zit. Ron gaat afrekenen en de dokter stuurt ons het medisch rapport per mail toe (hoop dat er ook een Engelse vertaling bij zit). Kosten van een ervaring (ca 2 uur) gezondheidszorg : 72 Lari (omgerekend ongeveer euro 27,50). Nu snap je ook dat de apparatuur en inrichting gedateerd zijn, want dit zijn voor ons ook meer dan gedateerde prijzen. We rijden terug na een enerverende dag en brengen nog wat tijd door bij het zwembad. Dit is onze laatste dag in Vardzia. Morgen bezoeken we eerst de grottenstad Vardzia en rijden daarna door naar onze volgende bestemming Borjomi.

Nog bijzonder om te vermelden: 's avonds lopen we, net buiten het resort, op de weg waar we uitzicht hebben op een schitterend verlichte grottenstad en een schitterende sterrenhemel. Bijzonder dat we deze mindere dag toch kunnen afsluiten met deze mooie lichtpunten.

1. Paul:
    4 augustus 2019
    Nou Heleen sterkte met jouw arm en hopelijk lijdt de vakantie er niet te veel onder!