'On the road' naar Vardzia

1 augustus 2019 - Nakalakevi, Georgië

Vandaag een reisdag naar de volgende bezienswaardigheid van Georgië, de grottenstad in Vardzia. Het is, zoals ze beschrijven, een fascinerend kloostercomplex aan de overs van de rivier de Mtkvari. De 'molloten' onder ons zullen het vast herkennen. Als we het kloostercomplex bezocht hebben vertel ik hier meer over. Nu dus op weg naar onze accomodatie vlakbij Vardzia. Het is een rit van ca. 220 km waar wel zo'n 4 tot 4,5 uur voor staat. En dit klopt (achteraf) precies.  De wegen in Georgië zijn nl. niet overal even goed onderhouden. Soms kom je stukken tegen waar veel gaten in het asfalt zitten (dan schiet je niet erg op). We rijden weg uit Tiblisi in chaos, overal duiken auto's op. Vooral op de grote pleinen is het een soort survivaltocht. Er lijken geen verkeersregels te bestaan. Ik, als bijrijder, moet ook alle zeilen bijzetten om ons veilig buiten de stad te brengen. Onderweg slingeren we door het Georgische platteland. Hier gelukkig niet zo druk. We zijn lekker aan het onthaasten, komen langs kleine dorpjes en afwisselende landschappen. De prachtige kleuren van het landschap maken mij blij ( zie video). Onderweg kopen we een ovenvers brood bij een bakkerij. Het meisje spreekt en verstaat geen Engels, maar we begrijpen elkaar goed. We krijgen het warme brood mee op een karton (zie foto), anders brand je je handen. Afgekoeld is het heerlijke verse brood snel op. Na een lunchpauze  op een mooie locatie aan een meer rijden we verder. We komen geregeld grote kuddes schapen met herders tegen en op het land zie je veel boeren met de zeis in de hand het gras maaien (terug in de tijd). Overal in het landschap verschijnen kleine hooibergen. Het is een mooie autorit en we doen steeds meer indrukken op van het land. Om ca 1600 uur komen we aan in het Vardzia resort. Een luxere accomodatie met zwembad. We installeren ons snel aan het zwembad en sluiten deze dag heerlijk relaxed af. Morgen maar weer wat actie ondernemen.