Tiblisi in 25.037 stappen

31 juli 2019 - Tbilisi, Georgië

We hebben 1 dag om de higllights van Tiblisi te bekijken, dus dat wordt veel lopen. En uiteindelijk gelukt in 25.037 stappen. We gaan met de metro richting centrum. Het wordt een metrorit waarbij je bijna een gehoorbeschadiging oploopt, geen airco dus de raampjes staan lekker open 🙉. Aan de (oude) metro en de sobere metrostations is nog de Russische invloed van vroeger te herkennen (zie foto"s) Ook is dit nog te zien aan de grote pleinen met standbeelden. Tiblisi is een mooie grote overzichtelijke stad met grote imposante oude gebouwen uit het Sowjet tijdperk. Daarnaast tref je er ook nieuwe moderne architectuur aan (zie foto's)  zoals de brug van de vrede ('s avonds verlicht met ledverlichting) en het muziektheater (vormgegeven als een soort rioolbuizen, maar deze zijn wel mooi 😄). Oude gebouwen worden niet allemaal onderhouden of gerestaureerd, de scheuren zijn soms zo erg dat het lijkt of het hele gebouw op instorten staat. Jammer van de mooie oude gebouwen. Als echte toeristen hebben we natuurlijk  ook de kabelbaan naar boven genomen waar we een prachtig uitzicht hadden over Tiblisi. Op de berg staat ook het beeld van de moeder van Georgië (zie foto) en keken we uit op de kathedraal van Sameba met gouden koepel (zie foto). Deze Georgisch orthodoxe kathedraal is de grootste kathedraal van Georgië. Deze hebben we natuurlijk  ook bezocht. Een enorme grote kathedraal met een schitterend interieur en onder de grond nog een aantal verrassende grote ruimtes (kerkzalen). Georgië is ook het land van de wijnen, dus op weg naar het hotel liepen we nog even een supermarkt in om een fles wijn te scoren. Hier kwamen we weer iets bijzonders tegen, ze hadden heel veel wijn en je kon ook elke wijn proeven voordat je deze kocht, gewoon een wijnproeverij tussen de winkelschappen. We hebben een lekker wit wijntje meegenomen. Ik vind het wel wat hebben 😀🍷zo'n wijnproeverij. Morgen rijden we richting Vardzia. Tiblisi heeft ons verrast en van de 25.037 stappen was elke stap de moeite waard.